AVSLUTAT: Musikverket söker Kommunikationschef
Musikverket är en myndighet som har till uppdrag att främja ett varierat musikaliskt utbud präglat av konstnärlig förnyelse och hög kvalitet. Myndigheten ska också bevara, främja och tillgängliggöra teaterns, dansens och musikens kulturarv. I Musikverket ingår Musikplattformen, Arkiv och bibliotek (inklusive Caprice Records), Scenkonstmuseet, Elektronmusikstudion EMS, administrativ stab och kommunikationsstab.
Musikverket arbetar med ett medborgarperspektiv, därför vill vi ha medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter. Vi söker dig som värdesätter olikheter och förstår hur dessa påverkar dig själv och andra.
Vår nuvarande kommunikationschef går i pension och vi söker därför hennes efterträdare.
Du kommer till en liten myndighet med spännande verksamhet inom musik och det konstnärliga området. Du lockas av ett helhetsansvar för kommunikation, kan påverka och bidra i en intressant utvecklingsfas.
En viktig del i arbetet framöver blir att på ett kreativt sätt bidra i att tillgängliggöra våra samlingar med hjälp av digitala lösningar och i övrigt bidra med Musikverkets digitaliseringsprocess.
Du utgör tillsammans med tre kommunikatörer myndighetens kommunikationsenhet. Kommunikationschefen ingår i myndighetens ledningsgrupp.
Arbetsuppgifter
Kommunikationschefen och avdelningen ansvarar bland annat för:
kommunikationsstrategi och varumärkesfrågor
samordning av extern och intern kommunikation
marknadsföring och spridning av Musikverkets samlingar
press och medier
webbplats och sociala medier
trycksaker, film och kampanjer
tillgänglighet och klarspråk
redaktör och ansvar för sammanställning av texterna för årsredovisninge
Kvalifikationer
Dokumenterade kunskaps- och erfarenhetskrav:
Adekvat högskoleutbildning inom information och kommunikation eller motsvarande
Flerårig erfarenhet av operativt och strategiskt internt och externt kommunikationsarbete och av att driva kommunikationsfrågor
Arbete med sociala medier
Vana att kommunicera med omvärlden och att hantera mediekontakter, såväl proaktivt som reaktivt
Mycket goda kunskaper i svenska, engelska
Mycket god stilistisk förmåga och erfarenhet och kunskaper att skriva strategiska svenska texter
Dessutom tror vi att du har du erfarenhet av att jobba i ett litet team.
Meriterande kunskaper och erfarenheter
Erfarenhet av kommunikation/marknadsföring inom kultursektorn och/eller statlig myndighet
Erfarenhet av kommunikation/marknadsföring av publik verksamhet
Erfarenhet av kriskommunikation
Erfarenhet av arbete med normkritik och likabehandlingsfrågor
Språkkunskaper utöver svenska och engelska
Som person är du
Mycket god förmåga och intresse av att leda och entusiasmera dina medarbetare samt av att styra, samordna och prioritera kommunikativa processer
Du stimuleras av möjligheten att påverka och utveckla ditt ansvarsområde.
Du uppskattar många kontaktytor, är en god pedagog och prestigelös
Mycket god samarbetsförmåga och socialt inkännande förmåga
Mycket god initiativförmåga samt förmåga att se nya smarta lösningar
Du är självgående, ihärdig och effektiv i ditt arbete
Då arbetstakten tidvis är hög är det viktigt att du kan organisera ditt arbete och vid behov prioritera.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor.
Anställningsform
Tjänsten är en tillsvidareanställning. Sex månaders provanställning tillämpas.
Övrigt
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och som en del i urvalsarbetet kan vi komma att genomföra test med stöd av vår externa samarbetspartner
Huvudsaklig arbetsplats är i kontoret på Scenkonstmuseet, Sibyllegatan 2.
För mer information och ansökan
Eventuella frågor besvaras av ansvarig rekryteringskonsult Ann Bakke, ann.bakke@lumenova.se, tel. 070-797 00 46.
Välkommen med din ansökan och CV med referens Dnr 0564/18 via https://musikverket.se/om-musikverket/lediga-tjanster och knappen ”Ansök” längst ner i annonsen. Sista ansökningsdag är den 16 augusti 2018.
Fackliga företrädare är: Lena Drake (ST) tel 08 519 554 38 och Emma Emanuelsson (SACO) tel 08 519 567 14